Biznes,  Copywriting,  Marketing

8 najpopularniejszych błędów na stronach internetowych

Podczas budowania własnej marki w sieci, wiele osób decyduje się na samodzielne prowadzenie profili na portalach społecznościowych, wykonywanie prostej grafiki czy też zaprojektowanie strony internetowej. Czynności te stają się coraz bardziej przystępne – każdy może je wykonać np. w oparciu o systemy „przeciągnij i upuść”. Aby zainteresować większą liczbę klientów, niezbędne jest prowadzenie jednocześnie przejrzystej, praktycznej oraz ciekawej strony internetowej. W osiągnięciu tego pomoże Ci wyeliminowanie 8 najczęściej popełnianych błędów.

1. Strona jest nieczytelna

Żyjemy w czasach, w których irytujemy się, gdy coś niepotrzebnie zajmuje zbyt dużo naszego czasu. Strona musi być przejrzysta i czytelna, aby każdy mógł błyskawicznie odnaleźć to, czego szuka. Sprawdź czy pasek nawigacji znajduje się w widocznym miejscu na stronie oraz czy jego treść jest sformułowana w sposób precyzyjny. Dla odbiorcy pełni on rolę przewodnika po całej witrynie. Ważne, by jasno określał np. podstrony, odnośniki do mediów społecznościowych czy podział na kategorie.

2. Brak responsywności witryny

Dziś niedopuszczalna jest nieumiejętność dostosowania strony internetowej do każdego ekranu. Znacznie utrudnia to użytkownikowi poruszanie się po Twojej witrynie. Bardzo łatwo jest tego uniknąć, używając relatywnej szerokości strony – ustaw ją w kodzie HTML lub zdefiniuj szerokość tego elementu na 100% ({width:100%}) w stylach CSS. Dodatkowo przetestuj swoją stronę na różnych przeglądarkach i systemach operacyjnych (Firefox, Opera, Chrome, Safari, IE), aby mieć pewność, że na każdym z nich Twoja witryna wygląda tak samo.  

3. Niedostosowanie strony do grupy docelowej

Podczas kreowania własnej marki, z pewnością poświęciłeś mnóstwo czasu na stworzenie profilu klienta docelowego oraz zastanawiałeś się, w jaki sposób zwrócić jego uwagę (a jeśli nie, to teraz jest odpowiedni czas, aby to zrobić). Wykorzystaj te informacje w procesie projektowania Twojej witryny. Dostosuj estetykę oraz sposób przekazywania informacji do danej grupy osób, aby to właśnie ich przyciągnąć i wzbudzić zainteresowanie proponowaną treścią. W całym procesie promowania marki to właśnie klienci są najważniejsi – to dzięki nim otrzymujesz realny zysk.

4. Niespójna estetyka

Podczas projektowania witryn, twórcom często zdarza się nieumiejętnie dopasowywać kolory, zdjęcia oraz rodzaje czcionki. Spowodowane jest to najczęściej brakiem wykreowanego, spójnego wizerunku. Scharakteryzowanie wizji własnego biznesu jest niezbędną częścią budowania tożsamości marki na rynku. Zwróć uwagę, aby używana kolorystyka, rodzaj czcionki i ogólna estetyka była stała oraz jednolita. Jeden przyjęty schemat powinien być utrzymywany przy wprowadzaniu każdego z elementów wizualnego charakteru marki (logo, media społecznościowe, strona internetowa, reklamy).

5. Umieszczanie rozpraszających elementów

Ilość elementów w sieci, które można wykorzystać do zaprojektowania strony internetowej, bardzo często przerasta twórców. W konsekwencji spotykamy się ze stronami internetowymi, posiadającymi mnóstwo animacji, obrazków oraz wyszukanych rodzajów czcionek. Co gorsza, bardzo często żaden element nie jest do siebie dopasowany. Ludzie przeglądają strony bardzo szybko, więc twórcy mają tylko kilka sekund, aby swoim przekazem ich u siebie zatrzymać. Nadmiarem bodźców przesyłanych przez Twoją witrynę, otrzymasz efekt przeciwny do zamierzonego. Zachowaj na swojej stronie tylko konkretne i najpotrzebniejsze informacje.

6. Za mało się dzieje

Zarówno nadmiar elementów nie wzbudzi zainteresowania użytkowników, jak i ich deficyt. Uboga szata graficzna witryny oraz niewystarczająca ilość informacji również nie wpłynie pozytywnie na jej odbiór. Postaraj się wprowadzać elementy spójne ze sobą oraz z przyjętą estetyką. Używaj jednego rodzaju czcionki oraz trzymaj się wybranej szaty graficznej. Uzupełniaj swoją stronę o niezbędne treści, które mogą zainteresować odbiorcę. Odwiedzający chcą dowiedzieć się czegoś o Twojej marce – z jakiegoś powodu trafili na jej stronę.

7. Za dużo tekstu w nagłówkach

Nagminnie popełnianym błędem jest także umieszczanie na stronie zbyt długich nagłówków. Po pierwsze nie wygląda to estetycznie, a po drugie samą długością zniechęcają klienta do przeczytania treści np. całego akapitu. W nagłówkach staraj się zawierać tylko najważniejsze, skrócone informacje. To właśnie one skłaniają odbiorcę do zapoznania się z przedstawionym zagadnieniem.

8. Automatyczne odtwarzanie muzyki lub wideo

Niesamowicie irytującym zjawiskiem, z którym praktycznie każdy użytkownik internetu miał do czynienia, są automatycznie włączające się dźwięki po wejściu na daną witrynę. Ponadto przeważnie źródło, z którego dźwięk pochodzi, jest trudne do odnalezienia. Daj swoim użytkownikom możliwość wybrać, czy mają ochotę w danym momencie odtworzyć udostępnioną na Twojej witrynie muzykę lub materiał wideo. Wyłącz funkcję automatycznego odtwarzania dla wszystkich treści witryny.

Błędy na stronach internetowych – podsumowanie

Powyższa lista najczęściej popełnianych błędów w projektowaniu strony internetowej przedstawia kilka istotnych kwestii, których skorygowanie powinno w dużym stopniu usprawnić funkcjonowanie witryny. Pamiętaj jednak, że doskonalenie doświadczeń użytkownika jest ciągłym procesem. Można o ten aspekt odpowiednio zadbać tylko przy pomocy regularnych aktualizacji oraz nowoczesnych metod.

Zaprojektowanie atrakcyjnej wizualnie strony jest ważne, ale równie istotne jest, aby Twoja firma dzięki niej zdobywała coraz większą liczbę klientów. Dlatego też tak znaczący aspekt stanowi dostosowanie witryny do grupy docelowej marki. W momencie, gdy zrozumiesz potrzeby konkretnych osób i będziesz w stanie na nie odpowiedzieć, zorientujesz się, że prowadzenie strony internetowej wcale nie jest aż tak skomplikowane.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *