Copywriting

Copywriting – jak zarabiać 500 zł miesięcznie?

Chcesz dorobić do wypłaty? Twoja branża przechodzi kryzys i potrzebujesz dodatkowej gotówki? A może jako student potrzebujesz nieco większego kieszonkowego na przyjemności? Wiele osób, szukając dodatkowego źródła dochodu, coraz częściej sięga po copywriting. 500 zł nie jest astronomiczną kwotą. Bez problemu można ją zarobić stukając w klawiaturę. To także często pierwsza suma, której zebranie za cel stawiają sobie początkujący copywriterzy. Podpowiem Ci co i gdzie pisać, żeby zarobić 500 zł miesięcznie.

Artykuł ten jest częścią krótkiego cyklu o zarobkach w copywritingu. W innych tekstach podam Ci wskazówki związane z tym co pisać, żeby zarobić 5000 zł miesięcznie oraz 10 000 zł miesięcznie. Nie będzie to oczywiście precyzyjna instrukcja. W copy nie ma złotej zasady na osiągnięcie, różnie zresztą rozumianego, sukcesu. Korzystając z moich rad masz jednak szansę na to, że przynajmniej obierzesz właściwy kierunek i nie popełnisz kilku podstawowych błędów.

Drobne ostrzeżenie

Na początku muszę podkreślić, że istnieje wiele innych, często zdecydowanie łatwiejszych sposobów na zarobienie 500 zł miesięcznie. Copywriting tylko z pozoru polega na prostym stukaniu w klawiaturę. Szerokie grono osób zderza się ze ścianą, gdy po raz pierwszy siada przed pustym dokumentem Worda i musi z głowy napisać kilkaset logicznie złożonych słów.

Nie chcę Cię zniechęcać. Nie taki jest cel tego wpisu. Miej jednak świadomość, że sam komputer z dostępem do internetu nie zrobić z Ciebie zawodowego copywritera. Po prostu nie każdy nadaje się do tej profesji. Często legendarne „lekkie pióro” okazuje się ciężarem, który trudno udźwignąć zarówno autorowi, jak i czytelnikowi.

Pierwsze kroki copywritera

Przejdźmy do rzeczy. Wskazana w tym wpisie kwota 500 zł jest umowna. Ma ona jedynie nakreślić pewien próg, który może osiągnąć osoba dorabiająca/początkująca w copywritingu. Równie dobrze może być to 400 lub 600 zł. Wciąż jednak mowa tutaj o dorabianiu, a nie o regularnej pensji.

Co istotne, w tym artykule zwracam się raczej do osób, które nigdy wcześniej nie zajmowały się na dłuższą metę pisaniem za pieniądze. Doświadczony copywriter 500 zł może zarobić w jeden dzień, za jeden specjalistyczny tekst. Z tego artykułu nie dowiesz się jak dojść do takich stawek. Pracuję jeszcze nad „poradnikami” dla nieco bardziej zaawansowanych copy.

Jeśli chcesz pisać treści, za które zarobisz kilkaset złotych miesięcznie, swoje pierwsze kroki skierujesz pewnie na stronę wyszukiwarki i wrzucisz w nią coś w stylu: „copywriter zlecenia”. Trafisz wtedy na tzw. giełdy tekstów. Na tych stronach zlecający wskazują zwykle jakich tekstów potrzebują i ile są w stanie za nie zapłacić. Aspirujący copywriterzy, po założeniu konta, wysyłają swoje zgłoszenia w odpowiedzi na konkretne oferty i czekają na to, czy wybierze ich zleceniodawca. Możesz w ten sposób zdobyć swoje pierwsze zlecenia, ale marketplace’y mają kilka poważnych minusów:

  • Żenująco niskie stawki – w wielu przypadkach na tamtejsze zlecenia po prostu szkoda prądu. By uzbierać 500 zł, w niektórych ofertach trzeba wystukać dziesiątki tysięcy znaków. Wielu copy zaczynało jednak właśnie w ten sposób.
  • Duża konkurencja – popularność tych portali niestety wpływa na to, że na jedno ogłoszenie zleceniodawcy odpowiada często kilkudziesięciu początkujących copywriterów. Wtedy to cena jest głównym kryterium wyboru.
  • Niepotrzebne ograniczenia – na niektórych giełdach treści copywriter musi wypracować daną kwotę, by móc ją wypłacić na swoje bankowe konto. Warto sprawdzić przed rejestracją, czy na wybranej stronie funkcjonuje taka zasada i unikać takich portali jak ognia.

Możesz spróbować złapać pierwsze zlecenia na wspomnianych giełdach treści i regularnie zarabiać w ten sposób kilkaset złotych. Ja jednak odradzam to rozwiązanie przede wszystkim z pierwszego wymienionego powodu – żenująco niskich stawek.

Sposoby na zarobienie 500 zł jako copywriter

Pierwszą rzeczą, która warto zrobić, stawiając swoje pierwsze kroki w pisaniu za pieniądze, jest kontakt ze znajomymi. Po prostu daj znać bliskim, którzy prowadzą biznes (najlepiej internetowy), że chętnie przygotujesz dla nich teksty za ustaloną opłatą. Jeśli nikt z Twoich znajomych lub członków rodziny nie będzie potrzebował copywritera, możesz poprosić ich, by puścili wici dalej. Gdy już znajdziesz swoje pierwsze zlecenie, pamiętaj, by szczególnie się do niego przyłożyć. Najlepszy klient to klient z polecenia. Jeśli Twoja praca będzie synonimem jakości, szybko znajdziesz kolejne osoby zainteresowane usługą copywritingu.

Drugim sposobem na regularne zarabianie kilkuset złotych na pisaniu jest szukanie klientów w mediach społecznościowych. Na Facebooku znajdziesz grupy dla copy, w których dziennie pojawia się od kilku do kilkunastu zleceń. Tutaj także konkurencja bywa duża, ale stawki są o wiele lepsze. Zwłaszcza jeśli nie tylko potrafisz pisać, ale także masz specjalistyczną wiedzę z jakiejś konkretnej branży. Wtedy szybko możesz wskoczyć na nieco wyższe kwoty.

Dobrym miejscem do szukania zleceń jest także LinkedIn. Tam jednak trzeba dbać o sieć kontaktów i angażować się w konwersacje. Prędzej czy później taka aktywność zostanie dostrzeżona przez któregoś przedsiębiorcę lub agencję.

No właśnie – agencje. SEO, marketingowe, kreatywne itp. One również mogą zagwarantować Ci stałe zlecenia za średnie stawki, ale zwykle wymagają już nieco szerszej wiedzy o copywritingu i przynajmniej kilku miesięcy doświadczenia. Jeżeli czujesz się na siłach – próbuj. Takich agencji jest na rynku mnóstwo.

Ostatnim pomysłem na to, jak zarobić 500 zł miesięcznie jako copy, jest zaproponowanie współpracy innemu copywriterowi. Doświadczeni specjaliści często szukają wsparcia przy mniej wymagających treściach, ponieważ najzwyczajniej w świecie nie wyrabiają się z aktualnymi zleceniami. Mają wzięcie! Jeśli uda Ci się nawiązać tego typu współpracę, zyskujesz nie tylko możliwość zarobku, ale także bardzo cennej nauki.

Jakie rodzaje tekstów pisać, by zarobić 500 zł miesięcznie?

W tym przypadku łatwiej określić, jakiego rodzaju treści raczej unikać. Na pewno osoba, która chce dorobić w copy i nie ma zbyt dużego doświadczenia w tym zawodzie, powinna z daleka trzymać się od tekstów specjalistycznych, scenariuszy kampanii marketingowych, mailingów, landing page’y czy nawet treści na blogi.

Jednak z tym ostatnim z wymienionych rodzajów tekstów związany jest wyjątek. Jeśli jesteś specjalistą w wąskiej dziedzinie i potrafisz to udowodnić merytorycznymi treściami, Twój styl pisania nie będzie miał aż tak dużego znaczenia. Z odpowiednią wiedzą masz szansę na znalezienie nieźle płatnego, regularnego zlecenia przy tworzeniu contentu dla np. firmowego bloga.

Co oprócz tego?

Na pewno warto szukać zleceń, w których ktoś potrzebuje tekstów SEO. Za takie treści stawki wahają się od 8-10 zł netto za 1000 znaków ze spacjami do nawet 30-40 zł za 1000 zzs. Godziwa średnia to ok. 20 zł. Łatwo policzyć, że w tej stawce wystarczy napisać 10 tekstów po 3000 zzs, by zarobić 600 zł.

Inne rodzaje tekstów to opisy produktów i kategorii. Sklepy regularnie szukają copywriterów do wyliczania zalet ich asortymentu. Uważaj jednak na wymagania. Mimo, że często tego typu treści pełnią istotną funkcję jedynie w pozycjonowaniu (zwłaszcza w przypadku opisów kategorii), to niektórzy zleceniodawcy zwracają bardzo dużą uwagę na to, w jaki sposób został przedstawiony ich towar. Nic w tym dziwnego – klienci, kupując produkty, często płacą właśnie za słowa, które je opisują.

Możesz również skupić się na pisaniu treści do mediów społecznościowych. Tego typu zlecenia wymagają jednak podstawowej wiedzy z zakresu obsługi sociali, zrozumienia specyfiki poszczególnych kanałów oraz umiejętności graficznych – klienci chętniej stawiają na osoby, które zajmą się kreacjami i obsługą od A do Z.

Wielu przypadkach ciekawym kierunkiem może być pisanie prostych tekstów na strony internetowe. Mowa o treściach, opisujących np. poszczególne usługi firmy na jej podstronach. Do tego potrzebna będzie umiejętność czytania briefu i podstawowa analiza konkurencji. Takich zleceń możesz szukać m.in. w agencjach, które specjalizują się w tworzeniu stron internetowych dla przedsiębiorców. Dobrym rozwiązaniem będzie również próba nawiązania współpracy z webmasterem-freelancerem.

Copywriter za 500 zł – podsumowanie

Wskazałem Ci kilka kierunków, które warto obrać na początku swojej copywriterskiej drogi. Pamiętaj, że nie jest to profesja dla każdego. Jeśli jednak czujesz, że pisanie przychodzi Ci z lekkością, a inne osoby uważają, że Twoje teksty czyta się płynnie, próbuj. Gdy postawisz pierwsze kroki i zaczniesz zarabiać jako copy kilkaset złotych miesięcznie, łatwo będzie przeskoczyć do kolejnych poziomów. O tym, jak to zrobić, napiszę Ci już wkrótce. Jeśli masz inne pomysły lub poglądy na zarabianie w copywritingu, podziel się nimi w komentarzu! Chętnie odpowiem też na Twoje pytania związane z zawodowym pisaniem.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *