tabica z materiałami
Biznes,  Copywriting

Co to jest i jak napisać biznesplan?

Czy zdarzyło Ci się obudzić rano z rewelacyjnym pomysłem na nowatorski biznes, dzięki któremu zbiłbyś fortunę i przebojem wdarł na rynek? Jeśli odpowiedziałeś twierdząco, to doskonale! Konkretna wizja oraz pewność siebie są pierwszymi i zarazem najbardziej istotnymi elementami, których będziesz potrzebował, by stworzyć skuteczną strategię działania. Podpowiem Ci jak napisać biznesplan!

Przed rozpoczęciem pisania biznesplanu musisz zrozumieć, czym on tak naprawdę jest. Mówi się, że krótkie wyjaśnienia są najlepsze, ponieważ przekazują najważniejsze informacje o czymś w skondensowanej, a zarazem przystępnej formie. Kierując się takim podejściem, biznesplan można zdefiniować jako… plan na biznes. Takiego wytłumaczenia nie można mimo wszystko uznać za zadowalające, ponieważ nie odpowiada na najważniejsze pytania: po co tworzymy biznesplan? Z czego się składa? Dopiero wyczerpująca odpowiedź na każde zagadnienie pozwoli w pełni zrozumieć jego istotę.

Jak napisać biznesplan?

Biznesplan – o co chodzi?            

Biznesplan tworzymy, by przekazać najważniejsze informacje na temat pomysłu na przedsiębiorstwo. Taki dokument określa nie tylko podstawowe założenia projektu, lecz także tak konkretne elementy, jak długo oraz krótkoterminowe cele. Dobrze napisany biznesplan ma zatem za zadanie sformułować zakres działań firmy oraz doprecyzować, czym tak naprawdę będzie się zajmowała. Całość ma również pomóc w obiektywnym oszacowaniu, czy przedsiębiorstwo w ogóle się opłaca – precyzuje wszelkie koszty oraz potencjalne zyski lub straty.

Pamiętaj, że nawet najlepsze pomysły na biznes nie gwarantują prostej drogi do sukcesu. Biznesplan ma Ci pomóc nie tylko w rozwianiu wszelkich wątpliwości, lecz także w określeniu potencjalnych przeciwności losu czyhających na przedsiębiorstwo.

Poza analizą zakresu działalności oraz szans na powodzenie wymarzonej firmy, biznesplan jest niezbędny podczas poszukiwań kapitału niezbędnego do prawidłowego rozwoju pomysłu – w takich sytuacjach dokument wykorzystujesz, by przekonać potencjalnych inwestorów do dofinansowania projektu. Należy zaznaczyć, że zazwyczaj posiadanie biznesplanu jest warunkiem koniecznym np. do uzyskania dotacji na firmę z Urzędu Pracy.

Jak napisać biznesplan?

Skoro już wiesz czym jest biznesplan, warto zwrócić uwagę na to, z czego ten dokument powinien się składać. Przyjmuje się, że dobrze napisany plan na biznes powinien zawierać:

1. Streszczenie,

2. Opis firmy,

3. Informacje o oferowanym produkcie,

4. Sposób zarządzania projektem,

5. Analizę rynku i konkurencji,

6. Strategię marketingową,

7. Plan finansowy,

8. Harmonogram (opcjonalnie).

Streszczenie

Krótko i zwięźle tłumaczy, czym będzie zajmowało się Twoje przedsięwzięcie i jakie wiążesz z nim nadzieje. Ta część biznesplanu precyzuje takie elementy jak: nazwę firmy, właściciela lub właścicieli, pomysł na rozwój biznesu, opis oferowanego produktu, przewidywane koszty i plan wykorzystania środków inwestycyjnych. Uważaj na długość streszczenia – ma ono zainteresować, a nie zniechęcić potencjalnego inwestora.

Opis firmy

Określa podstawowe informacje o Twoim przedsiębiorstwie. Ta część biznesplanu powinna sprecyzować pełną nazwę firmy, lokalizację, adres do korespondencji oraz numer telefonu, rodzaj działalności, oferowany produkt i formę organizacyjno-prawną. Opis ma za zadanie zapoznać potencjalnych inwestorów z celem Twojego projektu i wytłumaczyć jak będzie funkcjonować.

Informacje o oferowanym produkcie

Opisują proponowany artykuł lub zakres usług oferowany przez Twoją firmę i uzasadniają elementy, które sprawiają, że to właśnie ten pomysł wyróżni się na rynku. Charakterystyka Twojego produktu powinna być bardzo dokładna i precyzować wszelkie możliwe informacje o nim. Ta część biznesplanu musi przekonać potencjalnego inwestora, że to właśnie Twój pomysł jest unikatowy i – co za tym idzie – warty dofinansowania.

Sposób zarządzania projektem

Precyzuje strukturę organizacji oraz liczbę osób zaangażowanych w Twoje przedsięwzięcie. Należy w nim zawrzeć informacje o wykształceniu i kompetencjach pracowników oraz wytłumaczyć, na jakiej zasadzie są oni zatrudnieni. Warto również określić, czy Twoja firma korzysta z usług prawnych. Ta część biznesplanu jest niezwykle istotna, ponieważ może przekonać inwestorów, że nie tylko sam projekt jest dobry, ale i kadra, która jest za niego odpowiedzialna, to właściwi ludzie na odpowiednim miejscu.

Analiza rynku i konkurencji

Objaśnia, czym charakteryzuje się branża, w której będzie działać Twoja firma. Ta część ma za zadanie udowodnić, że rozumiesz jakie tendencje panują na rynku oraz, że potrafisz oszacować, czy Twój pomysł ma szansę przetrwać wśród konkurentów. Precyzujesz również kim są główni odbiorcy oferowanych przez Ciebie usług.

Strategia marketingowa

Opisuje sposób, w jaki Twój produkt jest lub będzie promowany. Informuje przy tym, jakich środków i narzędzi użyjesz, by zachęcić potencjalnych odbiorców do produktu bądź usługi. Należy uwzględnić również dostępny budżet by wykazać, czy firma ma odpowiednie środki na promocję.

Plan finansowy

Ma za zadanie ukazać, czy Twoje przedsięwzięcie przyniesie dochody, czy straty. W tej części należy określić sposób, w jaki działalność firmy będzie opłacana oraz oszacować, uwzględniając przy tym wszelkie wydatki, jakie może przynieść zyski. W planie inwestycyjnym należy zawrzeć zarówno pozytywne, jak i negatywne prognozy rozwoju biznesu.

Harmonogram

Jest elementem dodatkowym, ale mile widzianym i trzeba o nim wspomnieć, gdy omawiamy to, jak napisać biznesplan. Harmonogram precyzuje przebieg poszczególnych etapów związanych z rozwojem firmy i uzasadnia ile czasu będą trwać. Warto załączyć w biznesplanie harmonogram, by przekonać potencjalnych inwestorów, że myślisz przyszłościowo.

Biznesplan nie gryzie!

Niech nie zrazi Cię ilość informacji, jaką trzeba zawrzeć, by stworzyć biznesplan. Wbrew pozorom nie jest to trudne, a na Twoją korzyść przemawia fakt, że będziesz przecież pisać o swoim wymarzonym pomyśle na zarabianie pieniędzy.

Nie traktuj tego zatem, jak przykry obowiązek – pomyśl, że dzięki temu dokumentowi poznasz własne możliwości, potencjał oraz unikniesz wielu pułapek, w które często wpadają początkujący przedsiębiorcy. Masz pytania dotyczące tego, jak napisać biznesplan? Zadaj je w komentarzach!

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *